Thursday, November 12, 2009

Gemuk - Penyakit mental

Apa dalam otak korang? Macam mana nk kurus? Makan nasi ni gemuk tak? Makan roti kurus ker? Berat dah turun 2 kg... mesti nk kena turun lg...bila dh kurus pun rasa gemuk gak lg... pasal apa? MENTAL tak seimbang!

Bila kita terlalu berjaga-jaga pasal berat badan dan pemakanan kita boleh jd mental gak tau! Sebab bila dh berjaya dpt berat badan OK pun still rasa gemuk dan tak cantik... sebab tu Islam sentiasa suruh kita MODERATE... bersederhana dlm segala hal... mkn sederhana, pikir pasal berat badan pun sederhana jer ok! Jgn jd cam aku ni ha (dulu2 la)... dekat 20 tahun asyik risaukan berat badan... kekadang terasa cam mental pun ada... hehehe...

Ingat lagi pas beranak anak no 1, tgh buat 1st degree lg masa tu... aku punya pulun nk bg kurus badan, hari2 aerobic depan TV, mkn kalu boleh tak nak... pas tu minum teh kurus lagi, anak susu badan tau masa tu... (pasal aku tau ia akan bakar lebih kalori lg) sampai bila timbang berat tinggal 49kg.... WOW seronoklah untuk 2 hari.... tapi pas tu aku still rasa aku gemuk lg... stress gak masa tu!

Tapi hari ni alhamdulillah aku rasa aku terima diri aku seadanya.... hari ni berat 62kg pun aku tak risau asalkan aku mkn yg sihat2 sederhana dan exercise at least 3x seminggu.... otak pun tak stress... aku enjoy kehidupan yang Allah bg... makan pun semua rasa lazat dan nikmat... alhamdulillah!

Ibarat definisi Healthy.... its not merely physical well being but also mental, emotional and social fitness!

SO check tgk health kita
1. sihat tubuh badan - boleh berjalan, buat kerja, dukung anak, memasak.... ada tak kencing manis , darah tinggi, obesiti?
2. mental dan emosi - ada sakit ka itu otak? ... stabil ka bila handle stress dr boss... biar lah boss jerit krn mental dia tak sihat tuh! hehehe kita cool yeah... jgn terlalu ikut itu emosi... boleh mati.
3. Social - kita ada kawan tak? kawan2 lari tak bila nampak kita? atau masihkah kwn2 lama nk keep in touch? kalau anda tak de kwn walaupun sorang.... itu tak sihat... tp kalau ada kawan sorang carilah lebih ramai lg supaya lebih sihat!!!!



(bila mental sihat... hubungan kekeluargaan lebih erat! Sedara2 smua suka datang umah dan boleh buat karipap bersama2... happy family!)

No comments:

Post a Comment