Sunday, November 15, 2009

Never Skip your breakfast!

Breakfast is the most important meal. WHY?

1. Smlm kita tidor, perut kita berlapar for at least 7 jam. Jd bila kita bangun, badan kita minta 'refuel'. Kita kenalah mkn sbb bila kita tak mkn otak signal kita kebuluran, tak cukup tenaga jd lemak akan terus disimpan dlm badan, tahap metabolisme berkurangan... lama-lama liat ler lemak tu dlm badan.
So smua yg nak bakar lemak, never skip breakfast. Aku never missed my breakfast sejak dr kecik lg! kena paksa ngan ayah! hehehe. Thanks a lot!

2. Research telah membuktikan orang yg kurus adalah pemakan breakfast ttp orang yg over-weight selalunya tidak makan breakfast. Jadi bila kita tak breakfast kita akan menjadi sgt lapar bila tiba lunch nanti.... wah... smuanya sedap... balun jer lah... jd kita akan terlebih makan ataupun membuat pilihan mkn yg salah... temtation untuk pilih mkn berlemak dan bergula sgt tinggi pd ketika kelaparan! instead of nasi putih kita nk makn beriyani, instead of sandwich ,kita nk mkn big Mc.... diet kemana, lemak bertambah!

The Best Breakfast!
Terbaik dan termudah ialah OATMEAL
oatmeal ialah bijirin penuh... tidak melalui proses pembersihan berkali-kali(seperti beras putih atau pun tepung gandum). Kandungan fibernya yang tinggi membantu sistem penghadaman dan mengelakkan sembelit.

Ianya juga membantu menstabilkan kandungan gula dalam darah yang mengelakkan kita dari asyik kelaparan je nanti 'cravings'! Fiber mempunyai protein kompleks dimana proses penguraiannya adalah perlahan jadi kita akan merasa kenyang pada waktu yg lama...

Yes... ini adalah plan healthy meal aku skrg... pagi2 mkn oat+milo... kekadang muesli (rolled oat+raisins+nuts)... skrg ni quite easy cause takde makcik kuih, nasi lemak kt depan umah tu... balik mesia nnti camner?? dugaan!

Bila mkn oatmeal tu, it really has helped me with constipation... sistem perkumuhan feel better noW! HUHU!

No comments:

Post a Comment